skip to content

Korting Afdwingen

In mijn gevarieerde advocatenpraktijk worden mij regelmatig bijzondere vragen gesteld.
Een daarvan die mij zelfs in de vroege ochtend om half acht werd voorgelegd wil ik u niet onthouden. Vanzelfsprekend zal ik omdat ik een beroepsgeheim heb geen namen en andere informatie verstrekken die kunnen leiden tot de identiteit van de direct betrokkenen.

 

De casus luidt als volgt:
Een kozijnenleverancier heeft zich verplicht voor een bedrag van € 15.000,00 kozijnen met glas te plaatsen. Alhoewel de kozijnenleverancier aan zijn ondernemersbloed aanvoelde dat er problemen zouden komen, heeft hij toch gemeend te opdracht te accepteren. Terwijl de kozijnen en het glas waren geplaatst, maar de oplevering nog geen feit was, heeft de kozijnenleverancier geconstateerd dat van de 9 kozijnen met glas alle glazen kapot waren geslagen.
De opdrachtgever had volgens zijn zeggen onmiddellijk gehandeld door nieuw glas te laten fabriceren en te laten aanleveren en de montage zou de opdrachtgever ook zelf uitvoeren.

 

Vanzelfsprekend was de kozijnenleverancier verzekerd tegen calamiteiten als deze. De kozijnenleverancier had geen enkele schuld aan het feit dat kennelijk een verward persoon de 9 ruiten opzettelijk had vernield. De opdrachtgever deed voorkomen alsof de levering van het glas maar liefst € 3.500,00 had gekost.

 

Omdat de kozijnenleverancier volledig was verzekerd, wenste de leverancier vanzelfsprekend deze schade te claimen bij zijn verzekeringsmaatschappij . De verzekeringsmaatschappij van de kozijnenleverancier wenste  dat er een originele nota zou komen van de levering van het glas.De opdrachtgever bleek evenwel niet in staat om een nota te produceren van de glasleverantie. Zelfs op sterk aandringen van de kozijnenleverancier kon de opdrachtgever deze nota niet laten zien, maar wat de opdrachtgever wel kon laten zien was dat hij een bedrag van € 3.500,00 in mindering bracht op het bedrag van € 15.000,00 omdat hij toch schade had geleden en een bestelling had gedaan en dat natuurlijk de kozijnenleverancier hiervoor zou moeten bloeden.

 

Vanzelfsprekend heb ik de kozijnenleverancier geadviseerd om ten spoedigste aan te sturen op een originele factuur van de glasleveranties en indien deze niet zou komen, de opdrachtgever aansprakelijk te stellen voor het niet kunnen claimen van deze schade. De opdrachtgever maakte het overigens nog veel bonter door volstrekt niet te betalen in de hoop dat hij niet alleen de korting van € 3.500,00 zou kunnen krijgen, maar ook nog eens een zakelijke korting omdat de kozijnenleverancier misschien toch snel van de zaak af wenste en daardoor bereid was een substantiële aanvullende korting te verlenen.

 

Naar verwachting zal deze zaak binnenkort ook aan de rechtbank worden voorgelegd, zodat ik in mijn volgende nieuwsbrief mogelijkerwijs de uitkomst hiervan kan weergeven.

 

Copyright 2016 ©|  Webdesign door: ICT meester